Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/13280
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCely Betancourt, Blanca Lucía-
dc.contributor.authorValdivieso Mogollón, Laura Cristina-
dc.coverage.spatialBogotá D.C.-
dc.date.accessioned2021-10-28T16:53:01Z-
dc.date.available2021-10-28T16:53:01Z-
dc.date.issued2021-06-15-
dc.identifier.citationValdivieso, L. (2021). A Virtual Learning Environment focused on Reading Comprehension and Vocabulary Acquisition activities using Skimming and Scanning reading techniques as a complement for the English classes for tenth grade students in apublic school in Facatativá. (Trabajo de grado). Corporación Universitaria Minuto de Dios, Bogotá – Colombia.-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10656/13280-
dc.descriptionTo analyze theVirtual Learning Environment focused on reading comprehension and vocabulary acquisition activities using Skimming and Scanning reading techniques as a complement for the English classes for tenthgrade students of Institución Educativa Municipal Técnico Empresarial Cartagenain Facatativá?-
dc.description.abstractThis evaluative qualitative action-research study aimed to analyze the Virtual Learning Environment (VLE) focused on reading comprehension and vocabulary acquisition activities using Skimming and Scanning reading techniques as a complement for the English classes. To do this study a voluntary sampling of 20 tenth grader students was used. As for the research instruments, entry and exit questionnaires, a standardized exam (Preliminary English Test - PET) and the platform MOODLE as a VLE, were used to gather information. The entry questionnaire showed that different factors did influence the English learning process of the participants such as the use of the native language (Spanish); that some teachers focused just on one skill (reading, writing, listening or speaking) when implementing activities; and that there is a little use of technological resources doing the English classes less dynamic and interesting for the students. The standardized exam (PET) showed low reading comprehension level of the participants concluding that tenth graders need to improve their skill.-
dc.description.abstractEste estudio de investigación-acción cualitativa evaluativa tuvo como objetivo analizar el Ambiente Virtual de Aprendizaje (AVA) enfocado en actividades de comprensión lectora y adquisición de vocabulario utilizando técnicas de lectura Skimming y Scanning como complemento a las clases de inglés. Para realizar este estudio se utilizó una muestra voluntaria de 20 alumnos de décimo grado. En cuanto a los instrumentos de investigación, se utilizaron cuestionarios de entrada y salida, un examen estandarizado (Preliminary English Test - PET) y la plataforma MOODLE como AVA, para recopilar información. El cuestionario de entrada mostró que diferentes factores influyeron en el proceso de aprendizaje del inglés de los participantes, como el uso de la lengua materna (español); que algunos maestros se enfocaron solo en una habilidad (leer, escribir, escuchar o hablar) al implementar actividades; y que hay un poco uso de recursos tecnológicos haciendo que las clases de inglés sean menos dinámicas e interesantes para los estudiantes. El examen estandarizado (PET) mostró un bajo nivel de comprensión lectora de los participantes, concluyendo que los estudiantes de décimo grado necesitan mejorar su habilidad.-
dc.description.sponsorshipCorporación Universitaria Minuto de Dios-
dc.format.extent113 páginas.-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isoeng-
dc.publisherCorporación Universitaria Minuto de Dios-
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/-
dc.subjectVirtual Learning Environment-
dc.subjectEnglish as Foreign Language-
dc.subjectReading Comprehension-
dc.subjectVocabulary-
dc.subjectSkimming-
dc.titleA Virtual Learning Environment focused on Reading Comprehension and Vocabulary Acquisition activities using Skimming and Scanning reading techniques as a complement for the English classes for tenth grade students in apublic school in Facatativá.-
dc.typeThesis-
dc.subject.keywordsAmbiente Virtual de Aprendizaje-
dc.subject.keywordsInglés como Lengua Extranjera-
dc.subject.keywordsComprensión Lectora-
dc.subject.keywordsVocabulario-
dc.subject.lembINGLES-ENSENANZA-
dc.subject.lembLECTORES-
dc.subject.lembCOMPRENSION DE LECTURA-
dc.rights.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2-
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAcces-
dc.rights.licenseEL AUTOR, manifiesta que la obra objeto de la presenta autorización es original y la realizo sin violar o usurpar derechos de autor de terceros, por lo tanto, la obra es de exclusiva autoría y tiene la titularidad sobre la misma. PARAGRAFO: En caso de presentarse cualquier reclamación o acción por parte de un tercero en cuanto a los derechos de autor sobre la obra en cuestión, EL AUTOR, asumirá toda la responsabilidad, y saldrá en defensa de los derechos aquí autorizados; para todos los efectos la universidad actúa como un tercero de buena fe. EL AUTOR, autoriza a LA CORPORACIÓN UNIVERSITARIA MINUTO DE DIOS, para que los términos establecidos en la Ley 1581 de 2012 en el artículo 30 de la Ley 23 de 1982 y el artículo 11 de la Decisión Andina 351 de 1993 y toda normal sobre la materia, utilice y use la obra objeto de la presente autorización. TRATAMIENTO DE DATOS PERSONALES, EL AUTOR declara y autoriza lo dispuesto en el Articulo 10 del Decreto 1377 de 2013 a proceder con el tratamiento de los datos personales para fines académicos, históricos, estadísticos y administrativos de la Institución. De conformidad con lo establecido, aclaramos que “Los derechos morales sobre el trabajo son propiedad de los autores”, los cuales son irrenunciables, imprescriptibles, inembargables e inalienables.-
dcterms.bibliographicCitationAdams, M. M. (1994). Beginning to Read: Thinking and Learning about Print. Cambridge, Mass: MIT Press.-
dcterms.bibliographicCitationAl-shara, İ. (2015). Learning and teaching between enjoyment and boredom as realized by the students: A survey from the educational field. European Scientific Journal, 11(19), 146-168.-
dcterms.bibliographicCitationÁlvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología-
dcterms.bibliographicCitationArana Palomino, W., Pacheco López, J. D., Galvis Montaño, B., & Cataño Valencia, J. F. (2018). Herramientas virtuales para el aprendizaje de Inglés del grado 4to de primaria del ICOLVEN: propuesta didáctica (Doctoral dissertation).-
dcterms.bibliographicCitationBabativa, E. (2020) Justifying the use of technology in bilingual classes: beliefs and purposes. Presented in the Colloquia on Research and Innovation in Foreign Language Education 2011-
dcterms.bibliographicCitationBehjat, F., Yamini, M., & Bagheri, M. S. (2012). Blended learning: A ubiquitous learning environment for reading comprehension. International Journal of English Linguistics, 2 (1), 97.-
dcterms.bibliographicCitationBirsch, J. R. (2011). Multisensory Teaching of Basic Language Skills, Third Edition. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing Company.-
dcterms.bibliographicCitationBri, D., García, M., Coll, H., & Lloret, J. (2009). A study of virtual learning environments. WSEAS Transactions on Advances in Engineering Education, 6(1), 33-43.-
dcterms.bibliographicCitationBrown, H. D. (2003). Language assessment: Principles and classroom practices. San Francisco, CA: Pearson Education.-
dcterms.bibliographicCitationBusch, H.-J. (2003) Computer Based Readers for Intermediate Foreign-Language Students. Educational Media International, 40 (3-4), pp. 277-185.-
dcterms.bibliographicCitationCaldwell, M. (2018). Japanese university students’ perceptions on the use of ICT and mobile - learning in an EFL setting. CALL-EJ, 19 (2), 188-216. Retrieved from www.scopus.com-
dcterms.bibliographicCitationCastro, MC. (2019). Ambientes de aprendizaje. Sophia, 15 (2)-
dcterms.bibliographicCitationChan, M. E. (2004). Tendencias en el diseño educativo para entornos de aprendizaje digitales. Revista Digital Universitaria, 5(10), 1-26.-
dcterms.bibliographicCitationChun, D. & J. Plass. (1996a) Effects of Multimedia Annotations on Vocabulary Acquisition. The Modern Language Journal, 80 (ii), pp. 183-198.-
dcterms.bibliographicCitationClavijo, A. (2016). La enseñanza del inglés en la escuela primaria: algunos problemas críticos. Colombian Applied Linguistics Journal, 18 (1), 7-9. https://doi.org/10.14483/calj.v18n1.aa00-
dcterms.bibliographicCitationCoady, J. (1997). L2 vocabulary acquisition. Second language vocabulary acquisition, 273-290.-
dcterms.bibliographicCitationConstantinescu, A. I. (2007). Using technology to assist in vocabulary acquisition and reading comprehension. The Internet TESL Journal, 13 (2), 122-133.-
dcterms.bibliographicCitationDavies, A., Brown, A., Elder, C., Hill, K., Lumley, T., & McNamara, T. (2002). Dictionary of language testing. Cambridge, UK: Cambridge University Press-
dcterms.bibliographicCitationde Monterrey, T. (2014). MOOC. Reporte Edu Trends, Observatorio de Innovación Educativa del Tecnológico de Monterrey.-
dcterms.bibliographicCitationDuke, N. (2003). Comprehension instruction for informational text. Presentation at the annual meeting of the Michigan Reading Association, Grand Rapids, MI.-
dcterms.bibliographicCitationEllis, R. (2015). Oal: Understanding second language acquisition 2nd edition: Oxford applied linguistics. Oxford University Press-
dcterms.bibliographicCitationFauzi, I., & Raya, F. U. P. (2018). The effectiveness of skimming and scanning strategies in improving comprehension and reading speed rates to students of English study programme. Register Journal, 11 (1), 101-120.-
dcterms.bibliographicCitationGarcía, C., Gutiérrez, M., & Condemarín, E. (1999). A estudiar se aprende. Chile.-
dcterms.bibliographicCitationGreer, T. (2007). Accomplishing identity in bilingual interaction: Code-switching practices among a group of multiethnic Japanese teenagers. Unpublished Ph.D. University of Southern Queesnland Australia.-
dcterms.bibliographicCitationGroot, P. (2000) Computer Assisted Second Language Vocabulary Acquisition.-
dcterms.bibliographicCitationGuerrero Escobar, J. I., Casallas Herrera, M. Á., Cely, B. L., Rodríguez Suárez, J. G., Pacheco, C., Mendoza Middelkoop, P., ... & Castillo Sanabria, A. Y. (2020). Internacionalización del currículo y experiencias pedagógicas. Pertinencia y aprendizaje global en educación superior.-
dcterms.bibliographicCitationHassan, A. M. M. H. (2012). Teaching & Learning Vocabulary for Reading Skill Development and Utilizing Technology for It. Mediterranean Center of Social and Educational Research, 2, 327.-
dcterms.bibliographicCitationHernández-Sampieri, R., & Torres, C. P. M. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4). México DF: McGraw-Hill Interamericana.-
dcterms.bibliographicCitationHirsch, E.D. (2003). Reading comprehension requires knowledge –of words and the world: Scientific insights into the fourth-grade slump and the nation’s stagnant comprehension scores. American Educator, Spring, 2003. American Federation of Teachers.-
dcterms.bibliographicCitationHoff, E., Core, C., Place, S., Rumiche, R., Señor, M., & Parra, M. (2012). Dual language exposure and early bilingual development. Journal of child language, 39 (1), 1.-
dcterms.bibliographicCitationHoucine, S. (2011). The effects of ICT on learning/teaching in a foreign language.-
dcterms.bibliographicCitationHurtado de Barrera, J. (1998). Metodología de la investigación holística. Fundacite–SYPAL. Caracas.-
dcterms.bibliographicCitationJing, W.U. (2006). Integrating skills for teaching EFL—Activity design for the communicative classroom. Sino-US English Teaching, 3(12).-
dcterms.bibliographicCitationJoint Information Systems Committee Managed Learning Environment Steering Group (2001) Briefing Paper No. 1: MLEs and VLEs Explained, JISC. Available from: http://www.jisc.ac.uk/mle/reps/briefings/bp1.html-
dcterms.bibliographicCitationJones, A, Barnard, J, Calder, J, Scanlon, E & Thompson, J. (2000) “Evaluating learning and teaching technologies in further education”, Association for Learning Technology Journal, Vol 8, No 3, pp 56–66. (PDF) Evaluating Virtual Learning Environments: what are we measuring. Available from:-
dcterms.bibliographicCitationKabir, S. M. S. (2016). Basic Guidelines for Research. Chittagong: Book Zone Publication. Chapter 9 Methods of Data Collection-
dcterms.bibliographicCitationKlimova, B. (2015). The role of feedback in EFL classes. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 199, 172-177.-
dcterms.bibliographicCitationLengua Extranjera – Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Mineducacion.gov.co. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-364450.html?_noredirect=1-
dcterms.bibliographicCitationLey 115 de 1994 (8 de febrero de 1994), por la cual se expide la Ley General de Educación-
dcterms.bibliographicCitationLiao, G. (2011). On the development of reading ability. Theory and Practice in Language Studies, 1 (3), 302-305-
dcterms.bibliographicCitationMartínez, J. R. (2004). Concepción del aprendizaje, meta cognición y cambio conceptual en estudiantes universitarios de Psicología. [Tesis doctoral]. Universidad de Barcelona-
dcterms.bibliographicCitationMaxwell, M. J. (1970). The value of skimming and scanning in studying science textbooks. Literacy Research and Instruction, 9(3), 116-117-
dcterms.bibliographicCitationMosquera, L. H. (2017). Impact of implementing a virtual learning environment (VLE) in the EFL classroom. Ikala, 22 (3), 479-498. doi: 10.17533/udea.ikala.v22n03a07-
dcterms.bibliographicCitationNational Standards in Foreign Language Education Project (1999). Standards for Foreign Language Learning in the 21st Century. Lawrence, KS: Alien Press, Inc.-
dcterms.bibliographicCitationNgoc, N. T. M. (2015). The essential roles of Skimming and Scanning Techniques in teaching reading comprehension.-
dcterms.bibliographicCitationNuttal, C. (1996). Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Oxford: Heinemann. Paredes Daza, J.D. & Sanabria Becerra, W.M. (2015). Ambientes de aprendizaje o ambientes educativos. Una reflexión ineludible. Revista de Investigaciones UCM, 15 (25), 144-158.-
dcterms.bibliographicCitationPrograma Nacional de Bilingüismo (2004 – 2019). Inglés como lengua extranjera: Una estrategia para la Competitividad. Ministerio de Educación Nacional. República de Colombia.-
dcterms.bibliographicCitationRAND Reading Study Group. (2002). Reading for under-standing: Toward a research and development program in reading comprehension. Santa Monica, CA: Office of Education Research and Improvement.-
dcterms.bibliographicCitationReis, L. (1995). Putting the computer in its proper place–inside the classroom. English Teaching Forum 33 (4), pp. 28-29.-
dcterms.bibliographicCitationRichards, J. C. (1976). The role of vocabulary teaching. TESOL quarterly, 77-89.-
dcterms.bibliographicCitationTaborda Jaramillo, A. F., & Sánchez Velásquez, D. J. (2020) Diseño e implementación de una estrategia digital orientada al mejoramiento en el aprendizaje-enseñanza de inglés como lengua extranjera en el grado 11-2020 del Liceo Cristiano Vida Nueva del municipio de Soacha, Colombia.-
dcterms.bibliographicCitationSalas, R. E. M., Moro, J. C. I., & Pérez, J. G. (2020). Evaluation of virtual learning environments: A management to improve. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 126-142.-
dcterms.bibliographicCitationSrinivasan, V., & Murthy, H. (2021). Improving Reading and Comprehension in K-12: Evidence from a Large-Scale AI Technology Intervention in India. Computers and Education: Artificial Intelligence.-
dcterms.bibliographicCitationSua Moya, M. L. (2020) Ambiente de aprendizaje enriquecido con TIC para el fortalecimiento de la habilidad de comprensión de lectura en inglés (Master's thesis, Universidad de La Sabana).-
dcterms.bibliographicCitationSutz, R., & Weverka, P. (2009). Speed reading for dummies.-
dcterms.bibliographicCitationVerkler, K. W. (2004). Technology in the foreign language classroom. Journal of Educational Media & Library Sciences, 414 (June 2004) 455-478.-
dcterms.bibliographicCitationWillig, C. (2014). Interpretation and analysis. The SAGE handbook of qualitative data analysis.-
dc.publisher.departmentPosgrado-
dc.publisher.programMaestría en Ambientes de Aprendizaje-
dc.type.spaTesis de Maestría-
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc-
dc.rights.localOpen Access-
dc.identifier.instnameinstname:Corporación Universitaria Minuto de Dios-
dc.identifier.reponamereponame:Colecciones Digitales Uniminuto-
dc.identifier.repourlrepourl:https:// repository.uniminuto.edu-
Appears in Collections:Maestría en Ambientes de Aprendizaje

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TM.AMB_ValdiviesoMogollónLauraCristina_2021Documento Principal3.31 MBAdobe PDFView/Open
Autorización_ValdiviesoMogollónLauraCristina
  Restricted Access
Autorización80.1 kBLicenseView/Open Request a copy
Anexo1_Acta de sustentaciónDocumento de Apoyo468.53 kBLicenseView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons